Tydelig retning i den digitale omstilling

Kundecase: Procudan A/S

logo square procudan
Situationen

For Procudan, en mellemstor produktionsvirksomhed med speciale i ingredienser og emballage til fødevarer, har det været en ambition at udvikle forretningen gennem øget digital tilstedeværelse. Men meget viden om markedet og købscenteret ligger i hovedet på hver enkelt sælger, og virksomhedens vision er, at udvikle værdi i fællesskab. Så hvor starter man i den kommercielle del af digitaliseringen, og hvordan sikrer man sig at nye tiltag får kunderne tættere på forretningen i takt med, at flere processer bliver automatiseret?

Step 1 – en køreplan for digitalisering

messbar møder Procudan i en fase, hvor virksomheden allerede har arbejdet med digitalisering på to kerneområder. Den interne rygrad er sikret med et nyt ERP-system, og et nyt website, der understøtter personalisering og brugerlogin er netop rullet ud i første fase.

Gennem et forløb for potentialeafklaring bliver planen lagt. Det sker gennem en analyse af markedet og de nuværende resultater, som bliver præsenteret for styregruppen sammen med en række anbefalinger. Det skaber beslutningsgrundlag for at fokusere indsatsen på nogle få indsatsområder, der kortfattet handler om at skabe mere sammenhæng mellem Marketing og Salg og at understøtte salget digitalt.

Step 2 – Succesfuld kampagne skaber resultater

Med enighed om kunderejsen, prioriteringer og målsætninger i form af konkrete KPI’er på bl.a. marketingkvalificerede leads og øget brug af funktionerne bag kundelogin, går det konkrete arbejde i gang med at aktivere planen. Retningen er sat – nu skal der gøres nye ting på nye måder. Første mulighed for at ændre status quo er i forbindelse med udrulningen af et nyt forretningsområde. messbar deltager i et tæt samarbejde omkring kernebudskaber, kampagneplanlægning, rådgivning og intern træning, hvilket bl.a. udmønter sig i:

  • en kampagneside,
  • ny salgspræsentation,
  • indførelse af demomøder som en del af salgsprocessen,
  • presseomtale i udvalgte medier,

Forarbejdet bar frugt

Jeg kan roligt sige at forarbejdet bar frugt. Vi fik sat de rigtige brikker sammen og aktiveret planen. Salgskanalen blev aktiveret ved at målrette budskaberne om, at potentielle kunder kunne komme på demo-dag og se vores nye anlæg. Det gav flere gode leads direkte til salgsafdelingen.
Trine Holm - Procudan
Trine HolmMarketing Manager, Procudan A/S
Step 3 – Styr på retningen med visualisering af nøgletal og automatiserede processer

Digitalisering er altid work-in-progress. Det kan være svært at vide, om det går godt nok, og man kommer aldrig helt i mål. Derfor er det vigtigt at sætte og følge egne mål.

Til det formål har messbar arbejdet med at analysere nuværende processer på tværs af salg og marketing, og har forberedt dataindsamlingen til at visualisere nøgletal på dashboards. Det sikrer, at Procudan altid kan få et øjebliksbillede af, om de er på rette kurs i stedet for at kigge på bagudrettede rapporter.

Derudover er der identificeret en række nedslagsområder, som med fordel kan automatiseres for at skabe øget skalérbarhed og spare tid på manuelt tastearbejde. Det har skabt grundlaget for implementering af en ny marketing automation platform.

Vi har udviklet værdi i fællesskab

Hos Procudan har vi flyttet os meget i den digitale retning i det halvandet år vi foreløbig har haft messbar som rådgiver og sparringspartner. Hvor andre kaster sig ud i det, har vi haft brug for at prioritere og planlægge, så vi kan indarbejde de digitale muligheder i det rigtige tempo. Her har messbars kompetencer passet perfek,t og vi kan både se og mærke tydelige resultater i både salg og marketing. Vi har udviklet værdi i fællesskab og det er præcis, hvad vi arbejder for hver dag.
Tommy Højtoft Pedersen - Procudan
Tommy Højtoft PedersenDirektør, Procudan A/S

Fakta om Procudan A/S

Procudan er eksperter i ingredienser og emballage til fødevarer. Virksomheden blev grundlagt i 1901, og var oprindeligt en del af andelsbevægelsen. Formålet var at foretage fælles indkøb af de råvarer og hjælpemidler, som skabte værdi for de tilknyttede fødevareproducenter. I 2002 fik virksomheden ny identitet under navnet Procudan.
Læs mere på procudan.com

40
Medarbejdere
2
Lokationer
1901
Grundlagt
20
Måneders samarbejde

messbar ApS
Dyrehavevej 101
6000 Kolding
Danmark

English version
Privatlivspolitik

Søren Schnedler
schnedler@messbar.dk
4036 2829

Joakim Ditlev
joakim@messbar.dk
6160 1164