Tydelig retning i den digitale omstilling
Kundecase: Procudan A/S
Situationen
For Procudan, en mellemstor produktionsvirksomhed med speciale i ingredienser og emballage til fødevarer, har det været en ambition at udvikle forretningen gennem øget digital tilstedeværelse. Men meget viden om markedet og købscenteret ligger i hovedet på hver enkelt sælger, og virksomhedens vision er, at udvikle værdi i fællesskab. Så hvor starter man i den kommercielle del af digitaliseringen, og hvordan sikrer man sig at nye tiltag får kunderne tættere på forretningen i takt med, at flere processer bliver automatiseret?
Step 1 – en køreplan for digitalisering
messbar møder Procudan i en fase, hvor virksomheden allerede har arbejdet med digitalisering på to kerneområder. Den interne rygrad er sikret med et nyt ERP-system, og et nyt website, der understøtter personalisering og brugerlogin er netop rullet ud i første fase.
Gennem et forløb for potentialeafklaring bliver planen lagt. Det sker gennem en analyse af markedet og de nuværende resultater, som bliver præsenteret for styregruppen sammen med en række anbefalinger. Det skaber beslutningsgrundlag for at fokusere indsatsen på nogle få indsatsområder, der kortfattet handler om at skabe mere sammenhæng mellem Marketing og Salg og at understøtte salget digitalt.
Step 2 – Succesfuld kampagne skaber resultater
Med enighed om kunderejsen, prioriteringer og målsætninger i form af konkrete KPI’er på bl.a. marketingkvalificerede leads og øget brug af funktionerne bag kundelogin, går det konkrete arbejde i gang med at aktivere planen. Retningen er sat – nu skal der gøres nye ting på nye måder. Første mulighed for at ændre status quo er i forbindelse med udrulningen af et nyt forretningsområde. messbar deltager i et tæt samarbejde omkring kernebudskaber, kampagneplanlægning, rådgivning og intern træning, hvilket bl.a. udmønter sig i:
- en kampagneside,
- ny salgspræsentation,
- indførelse af demomøder som en del af salgsprocessen,
- presseomtale i udvalgte medier,
Forarbejdet bar frugt
Step 3 – Styr på retningen med visualisering af nøgletal og automatiserede processer
Digitalisering er altid work-in-progress. Det kan være svært at vide, om det går godt nok, og man kommer aldrig helt i mål. Derfor er det vigtigt at sætte og følge egne mål.
Til det formål har messbar arbejdet med at analysere nuværende processer på tværs af salg og marketing, og har forberedt dataindsamlingen til at visualisere nøgletal på dashboards. Det sikrer, at Procudan altid kan få et øjebliksbillede af, om de er på rette kurs i stedet for at kigge på bagudrettede rapporter.
Derudover er der identificeret en række nedslagsområder, som med fordel kan automatiseres for at skabe øget skalérbarhed og spare tid på manuelt tastearbejde. Det har skabt grundlaget for implementering af en ny marketing automation platform.
Vi har udviklet værdi i fællesskab
Fakta om Procudan A/S
Procudan er eksperter i ingredienser og emballage til fødevarer. Virksomheden blev grundlagt i 1901, og var oprindeligt en del af andelsbevægelsen. Formålet var at foretage fælles indkøb af de råvarer og hjælpemidler, som skabte værdi for de tilknyttede fødevareproducenter. I 2002 fik virksomheden ny identitet under navnet Procudan.
Læs mere på procudan.com
Mød flere af messbars kunder
messbar ApS
Dyrehavevej 101
6000 Kolding
Danmark
English version
Privatlivspolitik
Søren Schnedler
schnedler@messbar.dk
4036 2829
Joakim Ditlev
joakim@messbar.dk
6160 1164